• Василев четвърти на „Писта София“
    2019-08-18 14:53:51
    Камен Василев от отбора на „КА-2 Рейсинг“ завърши на четвърто място в състезанието на „Писта София“, трети кръг от националния шампионат по автомобилизъм на затворен аршрут и писта. Василев се състезава с автомобил Mitsubishi Lancer Evo X и е шампион за миналата година в клас “HC 2” на...
  • Пълна доминация на Маршавелов на „Писта София“
    2019-08-18 14:24:06
    Пилотът на „КА-2 Рейсинг Тийм“ Константин Маршавелов (Mitsubishi Lancer Evo X) записа трета поредна победа в серия „Макси“ за сезон 2019. Това стана на „Писта София“, която бе домакин на трети кръг от националния шампионат по автомобилизъм на затворен аршрут и писта. Четирикратният шампион...
  • Венцислав Станев с трета победа в Eneos Cup
    2019-08-18 13:43:11
    Венцислав Станев спечели трети кръг от автомобилното състезание Eneos Cup, което се проведе на „Писта София“ и е част от националния шампионат по автомобилизъм на затворен маршрут и писта. Това е трета поредна победа за сезона в сметката на Станев, след като спечели състезанията на в Русе и на писта „Лики...
  • Константин Маршавелов втори в квалификациите на „Писта София“
    2019-08-17 21:05:20
    Пилотът на „КА-2 Рейсинг Тийм“ Константин Маршавелов записа второ време в квалификациите на „Писта София“, които се проведоха днес. Така той ще стартира от втора позиция в утрешното състезание, което е част от националния шампионат по автомобилизъм на затворен маршрут и писта....
  • Камбуров стартира трети на „Писта София”
    2019-08-17 21:02:43
    Пламен Камбуров ще стартира от трета позиция на „Писта София” след съботните квалификации за една от най-популярните автомобилни надпревари у нас. Състезанието е трети кръг от националното първенство на затворен маршрут. То се провежда отново след десетгодишно прекъсване. „Писта София” е първо участие...
Имало едно време автомобилен спорт...

Имало едно време автомобилен спорт...

Започна световният рали шампионат. По телевизията започнаха да излъчват специални отсечки, репортажи, реклами за живи предавания. Супер. Типично по български, "видяла жабата, че подковават коня и тя вдигнала крак".

Излязоха изпод дебелите си завивки състезатели, организатори, "състезатели", "фейсбук състезатели", "автомонтьори състезатели", "рали фенове състезатели", обикновени рали фенове и не на последно място, "разбирачи"!


Щяхме да правим зимен рали спринт в Твърдица - да, ама не съвсем. Снегът се стопи. После се оказа чиста слуайност, че в деня на състезанието в Твърдица имало "Общо събрание", нарочно го слагам в кавички, защото по принцип това е обикновено губене на време в леки скандалчета и лицемерие един към друг, злословене зад гърба на колегите "състезатели", плюене по председателя и на финала всеки си тръгва разочарован, ако изобщо съберат кворум.

Случайно или не, в последните няколко дни се разрази дискусия по повод отправена покана от четирикратния рали шампион на България Крум Дончев и осемкратния такъв Димитър Илиев за хипотетично участие в някакво си рали, някога. Дончев предложи да си наемат по един "самолет" R5 и ей така, да си се повозят за феновете в България по специалните отсечки. Супер, ултра, мега, ТУРБО, идея! Да, ама не! Защо ли?

Защото няма безплатен обяд. Винаги някой, някъде, плаща сметката. А тя е много проста. Ние от LAP.bg си направихме труда да отправим запитване за наем на Ford Fiesta R5 от отбор MM Motorsport, който има такава практика. Хората взеха, че ни отговориха светкавично следното:

It's our job to give you a chance to win!


Customer: Asenov
E-mail: Asenov@lap.bg
Event: Rally Bulgaria
Car: Ford Fiesta R5
Rally type: National Rally in Europe
Rally distance from Tallinn: 2614 km
SS mileage: 190 km
Price: 33482.4 EUR

Proposal includes:
PREPARATION OF THE RALLY CAR ,REBUILD OF ALL UNITS, NECESSARY SPARE PARTS, CONSUMABLES, RIMS, FUEL, SERVICE TRUCK AND SERVICE PARK SETUP, TEAM TRAVEL, COSTS AND ACCOMMODATION, 1 CAR ENGINEER/CONTROLLER, 4 MECHANICS, TEAM COORDINATOR, OFFICIAL SHAKEDOWN, CATERING

Proposal does not include:

DRIVER AND CODRIVER PERSONAL COSTS, RECONNAISSANCE COSTS, ENTRY FEE, DECORATION AND LIVERY OF THE RALLYCAR, FERRY TICKETS (if needed), INSURANCE, RALLY TYRES, INSURANCE EXCESS.

С две думи, "Дайте едни 33 482.4 евро и ние ще дойдем с всичко необходимо, за да не ни счупите колата".


Да речем, че типично по български се спазарим и намалим с 5000 евро цената, сумата за обезпечаване на подобно състезание се върти около 10 000 лв,  плюс-минус 2000 лв. Сега идва време за математика от 3-ти клас.

27 500 Евро x 1.95583 = 53 785.32 лв. Пренасяме го на долния ред :)
53 785.32 + 10 000 = 63 785 лв и 32 стотинки. :) На състезател. Сега го умножаваме по Дончев, Илиев, Гьошев. Демек - по три, и получаваме следната сметка:

63 785.32 х 3 = 191355.98 лева.

191 355 лв и 98 стотинки за кефа на феновете.

А представяте ли си, ако от някъде се появи и един Пламен Стайков, с "фалшивото" (както всички "разбирачи" твърдят) Мицубиши и вземе да им развали возенето. Лелеее, това е мечтата на всеки фен.

Време е за звучен шамар и слизане на земята.

Тази сметка няма кой да я плати, за едното ми ти предзвикателство на Дончев.

Дори и да се намери кой да плати всичко, няма смисъл! Това не е шампионат за спечелване на титла, не е състезание с голям награден фонд, а феновете не могат да направят възвръщаемост на средствата за един уикенд.
Няма смисъл за доказване един пред друг на нещо, което е доказано с годините. Димитър Илиев - 8 титли, Крум Дончев - 4 титли, Петър Гьошев - 0.
(За Петър Гьошев правим уговорката, че е карал в конкуренцията на гореспоментатите шампиони. И спечелването на титла е било много по-сложно тогава, отколкото в годината, в която Георги Василев стана шампион без нито едно спечелено рали, а Тодор Славов си отиде без време.)
4. Пламен Стайков никой не го кани, не е ясно защо...
5. Дончев, Илиев и Гьошев със сигурност могат да намерят 63 785 причини да похарчат тези пари по-приятно.

На края офертата излиза горе-долу като политическите обещания.

- Ела да караме, предизвикавам те!
Феновете се ентусиазират.
- Ще платиш ли сметката (63 758.32 лв), като ме предизвикваш?
Почитателите на спорта започват да си представят кръг от WRC в България.
- Няма да я платя, ти ще си я платиш, ама аз те каня.
Момент за надъхване - колко ще е яко, ако стане работата.
- Няма да участвам, нищо, че ме каниш, не ми се харчат пари за покани. :)

И сега "разбирачите" са на ход. В стила на народната приказка "Нероден Петко", започват всякакви хипотези, какво щяло да стане, какъв бил Илиев, Дончев, Гьошев и Стайков.

Уважаеми състезатели, организатори, "състезатели", "фейсбук състезатели", "автомонтьори състезатели", "рали фенове състезатели", обикновени рали фенове и не на последно място, "разбирачи" - този спорт няма да стигне до никъде, ако не променим манталитета си и начина на мислене.

Билетите струват пари, гумите, автомобилите, механиците, пилотите, навигаторите, организацията, стюардите, дори и семките струват пари. Медийното отразяване, снимките, храната и хотелите за тези хора също не са безплатни. Дори има някакви габровски индивиди, които смятат, че някой е длъжен да им ходи по състезанията, да ги снима и да им подарява снимките. И ако не го прави, е враг на народа. Никой не иска да гледа коли на по 15-20 години с хомологация само на Балканския полуостров и в Индия. Моторният спорт е СКЪП СПОРТ. По-евтин няма да става.

Имало едно време атомобилен спорт...

...сега има само автомобилен фейсбук спор.


Любомир Асенов