По-малко от месец преди отчетно-изборното общо събрание на автмобилната ни федерация, отново серия от издънки водят до поредните... или може би последните мъки на настоящото ръководство. Причина този път е провелия се първи кръг от шампионата на затворен маршрут във Велико Търново през изминалия уикенд.
„Как не ви е срам? Дошли сме от другия край на България да гледаме състезание, а не такава пародия!“ – това се чуваше от недоволни зрители, минаващи покрай даващия интервю подебител в група „Макси“ Пламен Камбуров, след финала на състезанието. Недоволството беше продиктувано от факта, че състезанието на групата на най-бързите, беше прекратено след два инцидента и два повторени старта. Иронията е, че зрителите недоволстваха по повод единственото правилно взето решение за целия уикенд. А само ако знаеха и останалото...
Поредната порция от провали в организацията на кръг от национален шампионат, в който дейно участие има самата автомобилна федерация, започна още в събота, преди колите изобщо да са излезли на импровизираното трасе – западният пътен възел на старопрестолния град, на главния път София-Варна. Оказа се, че организаторите – СККА „Етър Рейсинг“, Община Велико Търново и БФАС, нямат платена застраховка за състезанието. И ако целият уикенд, до самия му край, беше изпълнен с необясними издънки, то дори наличието само на тази е достатъчна, за да се искат множество оставки и наказания. Причината е само една, при това може да бъде прочетена черно на бяло в регламентите на родната ни автомобилна федерация – за да може едно състезание да получи виза за провеждане, е необходимо представянето на три неща, и то предварително, в определен срок – документ за платена такса от организатора, план за сигурност и застраховка. Всеки средно интелигентен човек би си задал въпроса – как така „Писта Велико Търново“, кръг 1 за 2014 година от шампионата на затворен маршрут, има виза за провеждане на състезание, без да има документ за платена застраховка до самия старт на тренировките в 13:30 в събота?
Фотография: Пламен Кодров / LAP.bg
Вероятно и самите състезатели от група „Спорт“ биха задали същия въпрос, след като близо 1 час и 40 минути чакаха в колите си, опаковани в екипите си, стегнати с коланите и плувнали в пот, в доста топлия следобед този ден в Търново. Все още не става ясно, как и откъде, по средата на 6 официални почивни дни, застраховката се появи. Все пак, старт на тренировките беше даден малко след 15 часа, и явно от гледна точка документите, всичко беше наред. До края на съботния ден, освен няколко автомобила, получили технически повреди, други проблеми изглежда нямаше и всичко приключи спокойно.
В неделя, по време на самото състезание обаче, организационните издънки продължиха. От една страна, никой не успя да разбере защо старта на група „Спорт“ заскъсня с близо 15 минути, след като в края на официалното откриване, в 10:48, беше обявено, че следва старт след 12 минути, и още преди изтичането на тези 12 минути, състезателите от малкия клас, бяха напълно готови. Предполага се обаче, че такива незначителни детайли, отдавна не правят впечатление на никого, и затова, надали процента хора, обърнали внимание на това разминаване в графика, е такъв, че да се вземе под внимание. Все пак, именно ден по-рано, стартът на тренировките закъсня „само“ с близо час и 40 минути! Проблемът дойде в момента, в който по средата на състезанието на група „Спорт“, автомобила на Светослав Гецов получи повреда, след което разля масло на старт-финалната права.
Фотография: Борис Барболов / LAP.bg
Много хора си задаваха въпроса – що за решение е, двама души да стоят на самото трасе, и, подавайки знаци с ръце, да отклоняват автомобилите във вътрешната част на „пистата“, точно след излизането от обратния завой пред мола? В същото време, други двама, местеха конусите по средата на трасето, след което, влачейки торба цимент, с голи ръце засипваха разлятото масло по асфалта от Опел Корса-та на Гецов.
Фотография: Борис Барболов / LAP.bg
България не е единствената дестинация в света, която провежда състезания от пистов шампионат на импровизирани трасета в градски условия. Но, вероятно, е единствената страна в света, в която, при разлято масло по половината старт-финална права, и спряла кола с повреда насред трасето – няма кола за сигурност до почистване на трасето и отстраняване на автомобила! За сметка на това, има четирима души – двама ръкомахащи, и двама мъкнещи торба цимент и посипващи маслото, които правят всичко това, докато автомобилите преминават на пълна газ покрай тях, в състезателно темпо! Може би прави впечатление, че разлятото масло не се третира със специални абсорбатори, използвани масово в моторния спорт по света, за обезопасяване на разлято масло по асфалта, а се използва цимент! Вероятно обаче, и това е незначителен детайл, на фона на всичко останало.
Въпросителните, относно издънките, свързани с това състезание, не спират дотук. След стартът, преминал без проблеми за група „Туринг“ и спечелен безапелационно от Ангел Григорчев с Рено Клио, дойде ред и на „кралския клас“ в родния шампионат на затворен маршрут – група „Макси“. Секунди след старта, много добре потеглилият Калин Бенчев със Субару Импреза, влетя в първия завой отвътре, в битка за втората позиция. От външната му страна се намираше Илия Царски с Мицубиши Лансър Ево 9, който, с малка преднина, но без да бъде изцяло пред колата на Бенчев, се опита да влезе в първия завой заедно със Субару-то.
Фотография: Пламен Кодров / LAP.bg
Всеки, запознат със спецификата на западния пътен възел на Велико Търново, е наясно, че на това място, две коли една до друга, няма как да влязат. Случи се логичното – двамата се удариха. С цел избягване на удара, зад тях лек удар помежду си претърпяха и Искрен Веселинов с ВАЗ 2105 и Велимир Андонов с БМВ 325. Развят беше червен флаг, след което имаше рестарт на състезанието. Пораженията по колата на Царски, не му позволиха да се нареди на стартовата решетка за повторен старт и той напусна надпреварата.
Фотография: Пламен Кодров / LAP.bg
След втория старт, още в края на първата обиколка, проблем в Мицубиши-то на съотборника на Царски Красимир Боев, доведе до разлив на масло по почти половината трасе. Последва забавяне на старта с над 40 минути, сипване на цимент почти навсякъде по „пистата“, където имаше разлято масло. Стигна се и до момента, в който цимента свърши, и обезопасяването на трасето приличаше повече на предизвикателство в телевизионно реалити, отколкото на стегната организация по време на кръг от национален шампионат по автомобилизъм. Междувременно, между организаторите, рейс директора и малкото останали състезатели в група „Макси“, течеше разпалена дискусия какво да се прави. Да има ли нов редовен старт или не? Да се кара ли или не? Да се навъртят ли обиколки зад кола на сигурността и да се раздадат половината точки... или не?
Фотография: Борис Барболов / LAP.bg
Да се чуди човек, това състезание с конкретен и точен регламент ли е, или е просто някаква махленска сбирка, с регламент, уточнен „на лафче“ между едни хора, решили да покажат кой може да бъде по-бърз, и тези, следящи за организирането на гонката им? Въпреки различните желания, отговорите на тези въпроси не закъсняха, още щом бяха направени 2 обиколки зад колата на сигурността – провеждане на състезание, което да е безопасно за състезателите и дори публиката, не бе възможно. В краят на третата обиколка зад колата на сигурността, Димитър Стефанов от СККА „Етър Рейсинг“, развя кариран флаг, с което беше даден финала на състезанието. Не закъсняха и реакциите, най-вече на публиката. Нямаше доволни от факта, че състезание в група „Макси“, на практика не се проведе. Въпреки това обаче, не може да се отрече, че на фона на цялата излагация в рамките на уикенда, това решение беше много правилно и заслужава адмирации. Все още не е отшумяла болката в моторспорт средите в България от нелепата смърт на Добромир Добрев миналата година – изключително талантлив 19-годишен мотокросист, загинал в Румъния, заради огромния пропуск на организатора – трасето да бъде намокрено качествено, така че да не се вдига облак от непрогледен прах, в който падането на младото ни момче, не е било забелязано от неговите съперници, и е довело до сблъсък с фатален край. Слава Богу, непрогледната „мъгла“, образувала се от посипания цимент по трасето във Велико Търново, накара рейс директора Димитър Георгиев и организаторите, да „играят на сигурно“ и да заложат на сигурността на състезателите и зрителите, пред зрелището, и прекратиха състезанието.
За съжаление, за разлика от предишни години, на награждаването останаха твърде малко зрители, които да аплодират победителите в отделните класове, като повечето присъствали, всъщност бяха хора от екипите на първенците и медиите.
Но това не беше всичко, което се случи на „Писта Велико Търново“ 2014. Няколко часа след финала, стана ясно, че Калин Бенчев и Илия Царски, са отстранени от състезанието. Нещото, което няма обяснение за никого, е – поради каква причина, един очевидно състезателен инцидент (този между Бенчев и Царски, б.а.), се третира като инцидент, в който и двамата имат вменена вина и наложено последно предупреждние, в следствие на което биват отстранени от състезанието?
Освен това, връщайки се назад във времето, можем да погледнем към „Писта Бургас“ 2013, и да си спомним, че след това състезание, Пламен Камбуров и Илия Царски, са с последно предупреждение за отнемане на лиценза, валидно за 12 месеца напред. Което, ако е вярно, излиза, че след първия кръг във Велико Търново тази година, Илия Царски би трябвало да бъде с отнет лиценз за една година напред. Дали обаче БФАС ще остане стриктна относно решенията, които сама е взела, предстои да видим.
Борис Барболов / LAP.bg